קורצ'אק הוריש לא מעט ערכים ותורה שבהם האמין, בין היתר אמר בתבונה כי לתקן את העולם פירושו לתקן את החינוך ורק דרך החינוך אפשר לשנות את העולם לטוב יותר. עדי שחר וענונו, אשת חינוך בכל רמ"ח אבריה, בת 36, נשואה ואמא לשלושה ילדים, משמרת את מורשתו של קורצ'אק בדרך אמיצה וייחודית, תוך כדי שמציבה רף מקצועי גבוה, ובמסירות מרשימה היא משנה את חייהם של רבים, הורים וילדים כאחד.
3 צפייה בגלריה
עדי שחר וענונו
עדי שחר וענונו
עדי שחר וענונו
(צילום: מיטל קורן)
עדי שחר וענונו: לביאה אמיתית שפרצה את הכלוב ויצאה לחופשי לאחר שהשלימה את התואר הראשון שלה בהוראה במכללת דוד ילין, עדי עבדה במשך כעשור במערכת החינוך בישראל, שם עשתה חיל וזכתה להערכה רבה מכל עבר. מעבר לשעות הלימודים בבית הספר, עדי היתה הרכזת של מרכז הלמידה ביישוב שלומי בו היא מתגוררת גם בשעות אחר הצהריים, וביחד עם צוות מורים העניקה שיעורי תגבור לתלמידים עד כיתה ו'. גם בימי הקיץ היא לא הפסיקה להעניק לילדים, כאשר הפעילה וניהלה את הקייטנה במתנ"ס בישוב שלומי עבור התלמידים הצעירים. אולם לפני כשנה משהו בתוכה קרא לה לצאת לחיים עצמאיים בתחום החינוך, על כך היא מספרת: "יש לי המון כבוד למשרד ולמערכת החינוך בישראל, אבל הרגשתי שאני רוצה להביא לידי ביטוי את כל הידע והניסיון שרכשתי לאורך השנים ולהעניק יותר בדרך שונה, והבנתי כי אוכל לעשות כך רק לאחר שאקח את המושכות לידיים שלי באופן עצמאי לגמרי". מי שעודדו אותה לעשות את הצעד האמיץ, לעזוב משרה וקריירה בטוחה עד לשנות הפנסיה היו בני המשפחה הקרובים וחברות שלה שידעו, עבור עדי גם השמיים הם לא הגבול. תוך כדי שהיתה בהריון השלישי שלה, עדי מצאה את עצמה על קו שלומי – חיפה, שם השלימה את לימודיה לתואר שני ולאחר מכן גם את מקצוע הדרכת הורים: "הבנתי כי על מנת לעורר שינוי אמיתי אני צריכה לשלב את היכולות שלי לא רק בעבודה עם הילדים, אלא גם מול ההורים", עדי הסבירה ומאז לא הסתכלה עוד לאחור.
עדי שחר וענונו: כך תחזירו את הסמכות שלכם מול הילדים כיום מהקליניקה הביתית שלה בשלומי, עדי מדריכה הורים לילדים עד גיל 10 בפגישות של אחד על אחד, מעבירה סדנאות גם לקבוצות הורים גדולות, ומעניקה שירות "סופר נני", כאשר מגיעה אל בתי המשפחות ומלווה אותם באופן אישי, לאחר שבוחנת מקרוב את הדינמיקה של ההורים וילדיהם. על הבעיה השכיחה שהורים נתקלים בה מול הילדים בבית עדי מספרת: "כל הורה עושה את המקסימום עבור הילד שלו, אבל לעיתים תוך כדי נתינה אינסופית מאבדים את הסמכות. מגיעים אליי המון הורים ומספרים לי כי המילה שלהם בבית לא שווה הרבה, עד כדי כך שהם מוצאים את עצמם מתחננים ממש לילדים, וכשזה לא עוזר אז צורחים עליהם - ללכת להתקלח, להכין שיעורים, לאכול, לכבות את הטלוויזיה או את המחשב וכד', אבל הילדים בשלהם, הם קובעים את הטון בבית. ככל שהזמן עובר ולא מטפלים בבעיה הזו, הסמכות של ההורים נפגעת עוד יותר, ואת זה צריך לשנות ולדייק, לטובת ההורים וגם לטובת הילדים, כי מבחינה קוגנטיבית ורגשית יש דברים שילדים לא יכולים להחליט בעצמם, אלא הם צריכים לדעת סמכות מהי. ההורים הם המנהיגים של הבית, ככאלה הם צריכים לגרום לילדים לסמוך וללכת אחריהם, אולם בבית שלא ברור מי קבוע- אף אחד לא קובע, ובבית שלא ברור מי מורה את הדרך – אין דרך, לכן ובבית שאין סמכות אין על מי לסמוך. לכן כשילד מבולבל שווה לבדוק איך אפשר לחזק את הסמכות ההורית, כדי שהילד ירגיש שיש לו על מי לסמוך.
כיצד עושים זאת?
3 צפייה בגלריה
עדי שחר וענונו
עדי שחר וענונו
עדי שחר וענונו
(צילום: מיטל קורן)
"קודם כל נתחיל ממה לא צריך לעשות. לא לצרוח, לא לאיים או לאבד שליטה, וגם לא לנסות להשיג את המטרה על ידי מתן של הבטחות לעוד מתנות חומריות. זה לא נעים להורים ולא פחות חשוב, בצורה הזו הילדים לומדים כי זוהי הדרך להתמודד מול קשיים או לנסות להשיג דברים בחיים. מה כן לעשות? יש לא מעט דרכים ואחת מהן שאני מאוד אוהבת היא דרך יצירתית שבה מעניקים לילד וודאות ותחושת ביטחון והיא - הכנה מראש. למשל, אם הילד תקוע מול הפלייסטיישין כאשר שעת השינה מתקרבת והוא עדיין לא התקלח, במקום לאיים, לכעוס או לצעוק פשוט תעשו לילד הכנה מראש. אפשר לבוא ולהגיד לו בנועם תוך כדי חיבוק אוהב, מתוק שלי, אני רואה שאתה משחק מאוד יפה ואתה ממש נהנה במשחק שלך, אבל השעה כבר 19:15 בערב, וב 19:30 נכנסים להתקלח, לכן אני מזכירה לך שבעוד 15 דקות הגיע הזמן לכבות את המסך. על ידי שיקוף הסיטואציה שהילד נמצא בה וההכנה מראש, אני מפתחת את האמון שלי עם הילד שלי, כאשר מפיגה עבורו חששות, חרדות ואי וודאות, כי אז הילד מבין מה תהיה הפעולה הבאה. כך בעצם אני מונעת המון ויכוחים ואי הסכמות בנושאי היום-יום: השכבה, השקמה, זמן ארוחות, מקלחות ושעורי הבית", עדי שחר וענונו סיפרה על טיפ מעשי ויעיל.
עדי שחר וענונו: ההורים מאושרים החיוך והאושר של הילדים מבחינת עדי שחר וענונו שווים את הכל, אבל היא מתעוררת בכל בוקר מחדש עם תחושת שליחות ואמונה כי פועלת נכון גם בזכות הפידבקים החיוביים שמקבלת ללא הרף מההורים להם היא עוזרת. הצצה אל הודעות הוואטסאפ שלה לא משאירה מקום לספק לגבי היכולת המקצועית שלה לשנות את חייהם של משפחות רבות. עינב.ז למשל כתבה לה: "נכנסת לחיינו בתקופה כל כך מאתגרת בלשון המעטה, אני בשמירת הריון, גפן בגיל "הנורא", בן שנתיים, מעבר דירה ולידה מתקרבת, ובכל זאת חוללת פלאים. למדנו שפה חדשה ובעזרתה אנחנו מצליחים לגשר מעל לבעיות ולהגיע אל הילדים בקלות, בלי דרמות מיותרות. הליווי המסור שלך והמענה התמידי הם ההוכחה כי בחרנו נכון". משפחה נוספת ידעה להחמיא: "היום יום המשפחה וזו הזדמנות מצוינת לומר לך תודה. זה התחיל משני הורים עליזים וצעירים שהשכילו, למדו והשיגו תארים, בעבודה מצטיינים וממש אלופים, אבל את התואר הכי חשוב בעולם - להיות הורים טובים, אנחנו לומדים תוך כדי תנועה והתפתחות. הקורונה הכניסה לחיינו לא מעט אתגרים ביחד עם שני בנים אנרגטיים ושובבים, מצאנו את עצמנו קצת ממורמרים, אבל תודה שאת כאן כדי להזכיר לנו מהי חשיבותה של המשפחה, מהי אהבה ללא תנאי, איך לגדל ילדים טובים ומאושרים יותר, וכמובן איך להיות הורים גאים וחיוביים יותר, זכינו בך".
עדי שחר וענונו: השלב הבא בעשייה מעבר להדרכות ההורים באחד על אחד, שירותי "סופר נני" וסדנאות קבוצתיות אותן היא מעבירה, עדי שחר וענונו כבר פעילה ומכוונת לשלב הבא. בחודשים האחרונים היא החלה ללוות גם את המתנ"ס והצהרונים המקומיים בשלומי, כאשר מביאה מתפיסת עולמה וניסיונה המקצועי למנהלות והמדריכים השונים: "מתוקף היותי מורה לשעבר אני מביאה את העולם שלי בכל הנוגע לשיח מכבד וענייני בין כולם. בתהליך של ליווי הצהרון אני מדריכה את הצוות : מעבירה סדנא הכוללת את המושגים מעולם ההורות הקשורים לשייח מכבד מול הילדים ומול ההורים. בניית תוכנית עבודה שכוללת בתוכה הפעלות מעשירות, מושגים וכללים, סדר יום של תלמידים במסגרת לימודים ,שעוזרים לצוותים השונים כיצד לעבוד עם הילדים, להיות בקשר יעיל עם ההורים, ואיך לפתח השיח בין מנהלת המתנ"ס והצהרון מול המדריכים כאשר יש צורך לעמוד מול התמודדויות מאתגרות בשטח. בנוסף אני עורכת תצפיות על אנשי מקצוע וילדים בצהרון בזמן אמת , פותרת בעיות ומכוונת את הצוות בשטח, כך אני יכולה לכוון ולגשר בהתאם לצורך. לשמחתי את התוצאות רואים בשטח ואני כבר מקבלת בקשות להגיע למקומות נוספים ברחבי הארץ, לעזור ולייעל את תהליכי העבודה והשיח הפנימי במרכזי חינוך שונים", עדי סיכמה את הדברים.
עדי שחר וענונו: הנחיית הורים גרושים - כלים ומיומנויות
3 צפייה בגלריה
עדי שחר וענונו
עדי שחר וענונו
עדי שחר וענונו
(צילום: מיטל קורן)
נהוג לומר כי אלוהים נמצא בפרטים הקטנים, ואין ספק כי בדרכה הייחודית שלה, עדי שחר וענונו מחברת בין החלקים השונים הנוגעים בחיי הילדים והוריהם.
אם גם אתם זקוקים לעזרה בשיח ובהתנהלות שלכם כאנשי חינוך או כהורים, כולל ייעוץ והדרכה נקודתית במידה ואתם בהליכי גירושין או לאחריהם, כאשר מבקשים ליצור אווירה חמה ומחבקת עם ילדכם גם בתקופות קשות, מבלבלות ומאתגרות, כמו בימים אלו כאשר כולנו מתמודדים עם הקורונה, ניתן ליצור קשר ישיר עם עדי, בטלפון: 050-8539585 פייסבוק