אין גבול: תושב האזור, שמתגורר באחת השכונות היוקרתיות באזור, ובבעלותו וילה בשווי 3.7 מיליון שקל, עתר לבית המשפט המחוזי בחיפה בבקשה לבטל את החוב בגין התיישנות ושיהוי. עתירתו נדחתה על הסף.
במהלך הדיונים התברר כי העותר, שבבעלותו בית פרטי על שטח של 713 מ"ר, אינו משלם ארנונה מזה עשרות שנים. כבר בשנת 1999 הגישה נגדו הרשות תביעה בגין חובות ארנונה בסך 87 אלף שקל. למרות שהוא חויב על ידי בית המשפט לשלם את מלוא החוב, סירב לשלם, והעירייה נאלצה לפתוח תיק הוצאה לפועל לגביית החוב. למרות הליכים ארוכים, העירייה לא הצליחה לגבות את מלוא החוב, והתושב שילם מדי פעם סכום מסוים על חשבון החוב. מאז אותו פסק דין, המשיך לא לשלם ארנונה, והעירייה שוב הפעילה הליכי גבייה שונים. לבסוף, כאשר החוב כבר צמח ל-1.57 מיליון שקל, ביקשה העירייה לבצע את העיקול בפועל ולמנות כונס נכסים שימכור את הוילה על מנת לשלם את חובותיו. לאחר שאכן מונה כונס נכסים, עתר התושב לבית המשפט המחוזי בבקשה לבטל את ההליכים נגדו, תוך שימוש בשני טיעונים: התיישנות החוב ושיהוי בנקיטת אמצעים לגבייתו.

1 צפייה בגלריה
אילוסטרציה
אילוסטרציה
אילוסטרציה
(צילום: shutterstock)

סגן נשיא בית המשפט המחוזי בחיפה, רון סוקול, דחה את התביעה על הסף, תוך ציון כי לא מצא כל הצדקה לפסול את ההליכים. השופט ציין כי לא חלה התיישנות על החוב והעירייה לא נקטה בשיהוי, אלא פעלה משך שנים לגביית החוב. השופט הוסיף בפסק הדין כי "אין לזקוף את העובדה שהעירייה לא נקטה בהליכי גבייה מסיביים יותר לחובתה. במקרה שבו הרשות נוקטת הליכי גבייה במסגרת חוקי הוצאה לפועל, יש לצפות כי תנהג בסבירות ובמתינות לגבי נקיטת הליכי גבייה נוספים.
"נוסף על כל אלו נזכיר את האינטרס הציבורי בגביית חובות ארנונה. העותר מחזיק בנכס ששוויו מוערך ב-3.7 מיליון שקל, אינו משלם חובות ארנונה כבר יותר מ- 20 שנה, וגם כאשר ננקטו נגדו הליכים, לא מיהר לסלק את החוב. מדובר בסרבן מס עיקש שעושה הכל כדי להימנע מתשלום חובותיו לעירייה. גם על העותר חלה חובת הגינות וחובה לנהוג בתום לב. התנהגות כזו של נישום, אשר מסרב לשלם את חובותיו שנים כה רבות, גם לאחר שניתן נגדו פסק דין, מהווה הפרה של חובות אלו".
השופט פסק כי ההליכים נגד התושב יימשכו, וגם חייב אותו בהוצאות משפט בסך עשרת אלפים שקל.