זה התחיל עם מתחם מגורים חדש, בצד המזרחי של קרית ים, "נתיב ים". נמשך עם פרויקט שני, בשכונת גלי ים החדשה. אחר כך באה זכייה במכרז הכי יקר בתולדות הקריות לבנייה שכונה חדשה בקו הראשון לים, ובמקביל יש גם ניסיון לקדם פרויקט של פינוי-בינוי בשכונת אג"ש בעיר. בשקט בשקט הפכה חברת "נתיב פיתוח" של איש העסקים שמחה גרידינגר לחברה שתשנה את פניה של קרית ים בשנים הקרובות, תוך בנייה מואצת של מאות ואולי אלפי יחידות דיור, לאחר עשרות שנים של קיפאון כמעט מוחלט בשוק הנדל"ן בעיר.
גרידינגר אינו דמות חדשה בשוק הנדל"ן בקריות. הוא כבר היה מעורב במספר פרויקטים גדולים כאן בשנים עברו. קבוצת נתיב פיתוח בונה בקריות כבר משנת 1995, והיסטורית הקימה למעלה מ-600 יח"ד - כ-100 וילות דו משפחתיות בגבעת רם שבצפון קרית אתא, וכ-500 יח"ד בקרית שמואל.
רבים בשוק הנדל"ן הרימו גבה כאשר נתיב פיתוח שילמה מחיר ללא תקדים עבור בשטח בקו ראשון לים, כמעט 100 מיליון שקל. המחיר ליחידת דיור, כולל הוצאות פיתוח, עומד על 670 אלף שקל, מחיר גבוה יחסית, אבל זה לא הרתיע את שמחה גרידינגר, יו"ר ובעלים של קבוצת נתיב פיתוח, שאמר אחרי הזכייה במכרז: "הקרקע שרכשנו נדירה במיוחד, היות שמדובר בקו ראשון לים, והפרויקט שייבנה יהיה פרויקט מיוחד ברמה כלל ארצית. העיר קרית ים עוברת בשנים האחרונות תנופת בנייה ופיתוח שמושכת אליה הרבה זוגות צעירים בתחילת דרכם, וכן משפרי דיור בחתך סוציו אקונומי גבוה מהעיר ומהקריות הסמוכות. כיום יש לחברה שני פרויקטים בעיר המיועדים לשוק החופשי, ופרויקט המיועד גם לזוכי מחיר למשתכן עם כ-600 יח"ד ושטחי מסחר, וזה מראה על האמון שלנו בעיר".
"מתמחה במכרזים"
גרידינגר, יליד 1946, מכהן כיו"ר ובעלים של קבוצת נתיב פיתוח כבר 30 שנה. הוא חבר בהתאחדות בוני הארץ, ובימים כתיקונם מתנדב כליצן רפואי בבתי חולים. הוא נשוי, אב לשלושה וסבא לנכדים ונינים.
מה היה הפרויקט הראשון שבנית?
"היו שני פרויקטים שבניתי במקביל בשנת 1990. אחד בקרית אתא, מספר בניינים עם כ70- דירות, וברמת בית שמש ב', 6 בניינים עם כ-70 דירות".
מה גרם לו להחליט לבנות בקרית ים? היה איזה טריגר, פגישה או החלטה עסקית עם פרסום המכרז?
"אני מתמחה במכרזים, ועובד לפיהם. בעבר בניתי בקרית שמואל, ואני מכיר את האזור. לכן, כשיצא מכרז בקרית ים הסמוכה – זה עניין אותי. בעיר יש מוסדות חינוך מצוינים, מה שמהווה מקור משיכה למשפחות ואוכלוסייה איכותית. גורמי המקצוע בעירייה מבינים עניין, ולכן לי, כיזם, נוח לפעול שם. הפוטנציאל הנדל"ני רחוק מלהיות ממומש. לאורך שנים העיר נחשבה לנחותה ביחס לשכנותיה, קרית מוצקין וקרית ביאליק, אך זה הולך ומשתנה, והיא בהחלט מתחילה להתקרב אליהן. כך שלדעתי לקרית ים יש עדיין פוטנציאל השבחה עם סיכוי לאפ סייד משמעותי. ובואו לא נשכח שמדובר בעיר שיש לה נכס שהרבה ערים היו שמחות להתברך בכזה – רצועת חוף".
זה שונה לבנות בקרית ים לעומת מקומות אחרים?
"בניגוד לקריות האחרות, בהן היתה לאורך השנים בנייה משמעותית, קרית ים נמצאת בשלב התפתחותי מוקדם יותר. לא היתה בעיר הרבה בנייה בשנים האחרונות, והעירייה יותר מתחשבת בצרכים של הקבלנים ומשתדלת לעזור היכן שניתן. אם אני משווה את הביורוקרטיה בעיריית קרית ים לעומת ערים אחרות שאני בונה בהן, אני יכול לומר שהיא הרבה יותר קלה. יש רצון כנה לעזור, מתוך הבנה שזה משרת את כל הצדדים. יחד עם זאת, יש גם נושאים מאתגרים בבנייה בעיר. הקרבה לים מציבה אתגר ביצועי, אם כי פתיר, עם שימוש בחומרים המתאימים לבנייה בקרבת הים. בנוסף, קידוחי החניונים התת קרקעיים והמרתפים מתוכננים בצורה אחרת בגלל הקרבה לים, וזאת בניגוד לבנייה באזורים שאינם בקרבת החוף".
"פתוח להצעות"
איך החברה פועלת מאז תחילת משבר הקורונה?
"הקורונה תפסה אותנו בשיא הפעילות והצמיחה של החברה, עם 8 פרויקטים ובהם כ-2,000 יחידות דיור, עם שיווק של פרויקטים לשוק החופשי ופרויקטים של 'מחיר למשתכן' ברחבי הארץ. היינו צריכים להתמודד עם מצב חדש לחלוטין, שטרם הכרנו, והיינו צריכים למצוא פתרונות של עבודה במצב קורונה. החלטנו שאנחנו פועלים בהתאם להגבלות הנדרשות, אבל לא מפסיקים לעבוד, מחפשים פרויקטים חדשים, ממשיכים בביצוע בכל הכוח ומוצאים פתרונות לשיווק הדירות, בדגש על פתרונות מימון שמסייעים לרוכשים במימוש רכישת הדירה. יצאנו במבצע יצירתי בפרויקט "נתיב ים", במסגרתו הרוכשים משלמים כפי יכולתם במעמד הרכישה – ומקבלים הנחה בהתאם. ככל שההון הראשוני שישולם יהיה גבוה יותר, כך גם ההנחה תגדל בהתאם. זאת, לצד מבצעי מימון שונים שאנו מאפשרים מזה תקופה ארוכה. ואכן ראינו שהמבצע הזה זוכה לעניין רב ומסייע לכאלה שרוצים לקנות דירה".
האם המשבר שינה את הענף? מה צפוי לנו?
"לדעתי התובנה המשמעותית ביותר מהקורונה היא ההכרה בחשיבות של המרחב הביתי. אנחנו רואים ביקוש גדול מאוד לדירות עם מרפסות גדולות וגינות גדולות, כמו גם דירות יותר גדולות. גם בצד השיווק הקורונה הביאה איתה תובנות אחרות. על מנת לפתור את אתגר הריחוק החברתי – עשינו שימוש באמצעים דיגיטליים. אני מאמין שהם יישארו ברמה מסוימת גם בהמשך. דבר נוסף, אני חושב שהקורונה תעזור לפריפריה. ברגע שאנשים הבינו שאפשר לעבוד מהבית, ההחלטה לגור בקרבה למקום העבודה תתייתר. אנשים יוכלו לעזוב את המרכז ולשדרג משמעותית את מגוריהם בפריפריה".
אתם מנסים לקדם את פרויקט פינוי-בינוי בשכונת אג"ש.
"אנו עמלים כיום לקבל את אמונם של דיירי שכונת אג"ש כדי שיבחרו בנו לבצע להם פינוי-בינוי בבתיהם, ונראה שאנחנו בדרך הנכונה. אנחנו בטוחים כי הניסיון העשיר שלנו והמדיניות שלנו, ששמה את בעלי הדירות כשותפים אסטרטגיים שלנו לתהליך, יתרמו להחלטה שלהם להתקדם איתנו".
יהיו עוד השקעות של החברה בעיר או בקריות?
"כן. אני מאוד מאמין בעיר ואני פתוח להצעות - הן לעסקאות של קרקעות פרטיות, ואני מתעניין גם במכרזים של המינהל, ככל שייצאו כאלו".
לא מפסיקים לבנות
לפני כשש שנים נכנסה חברת נתיב ים לקרית ים, עם פרויקט 'נתיב ים',בגבול עם קרית מוצקין וקרית שמואל, הכולל ארבעה מגדלים עם כ-300 דירות. בניית הפרויקט נמצאת בעיצומה, שני מגדלים כבר מאוכלסים והשלישי מתאכלס בימים אלו.
במקביל, החברה מקדמת בצמידות לשכונת סביוני ים בעיר פרויקט במסגרת מחיר למשתכן, שיכלול 5 בניינים עם 300 דירות בהך הכל. חלק מהדירות יימכרו לזכאים, וחלק לשוק החופשי. הפרויקט צפוי לצאת לשיווק וביצוע בחודשים הקרובים.
לצד זה, החברה זכתה לאחרונה במכרז של רמ"י על אחת הקרקעות הנחשקות באזור הקריות, בשכונת נווה חוף, 22 דונם על קו הים. החברה שילמה עבור הקרקע 95 מיליון שקל, כולל הוצאות פיתוח, ומתכננת לבנות פרויקט של כ-170 דירות, שיכלול גם 500 מ"ר שטח מסחרי לטובת השכונה וכלל הציבור.
בנוסף, החברה מנהלת בימים אלו מו"מ מול תושבים בשכונת אג"ש, על מנת לקדם תוכנית פינוי-בינוי בשכונה, שאושרה לאחרונה על ידי הוועדה המחוזית. התוכנית קובעת שבשטח, ממנו יפונו 260 יחידות דיור, ייבנו מספר מגדלים ובהם 1,600 יחידות דיור.