רן מלמד, מנהל פורום ארלוזורוב להעסקה הוגנת ורווחה כלכלית וחברתית, פנה לראש הממשלה ומ"מ שר הבינוי והשיכון, בנימין נתניהו, בבקשה להגדיל את הקצבות הסיוע בשכר דירה והרחבת הקריטריונים לזכאות עקב משבר הקורונה.

1 צפייה בגלריה
אילוסטרציה
אילוסטרציה
אילוסטרציה
(צילום: shutterstock)

לדברי מלמד, מעל 170 אלף משפחות ויחידים, חלקם מאזור הקריות, מקבלים סיוע בשכר דירה, אבל בתקופה האחרונה חלה שחיקה בסיוע הזה, עקב משבר הקורונה. "מערך הסיוע בשכר דירה שמפעיל משרד השיכון והבינוי הוא מהכלים החשובים והיעילים ביותר לסייע לאוכלוסיות מעוטות הכנסה להתמודד עם יוקר המחיה, ובמיוחד עם יוקר הדיור. משפחות ויחידים אינם מסוגלים לעמוד בעצמם בעלויות הדיור הנוסקות, אשר כוללות מלבד שכר הדירה גם תשלומים קבועים נוספים וביניהם ארנונה, ועד בית/דמי ניהול וכד'. בדיקות שעשו במשרד השיכון במהלך השנים האחרונות העלו כי קיים פער של 25 אחוז בין עליית מחירי שכר הדירה לבין עדכון גובה תשלומי הסיוע המועברים לזכאים. מצב זה הולך ומחמיר בחודשים האחרונים, כתוצאה מהמשבר הכלכלי אותו חווים משפחות ויחידים אשר פוטרו מעבודתם או הוצאו לחל"ת ובמקרים רבים הכנסתם קטנה בצורה משמעותית. משפחות אלה שהכנסתם ירדה, במקרה הטוב ב-25 אחוז עד 30 אחוז נאלצות להמשיך ולשלם את תשלומי שכר הדירה במלואם, מה שמגדיל את אחוז ההוצאה לדיור שלהם מעבר למומלץ, 30 אחוז מההכנסה הכוללת".
מלמד טוען כי מנתונים שנאספו בחודשים האחרונים עולה כי מאות אמהות חד הוריות, שנאלצו להפסיק את עבודתן עקב הקורונה, קיבלו דרישות לפינוי קורת הגג שלהן בשל פיגור בתשלומי שכר הדירה. "קיבלנו מאות פניות ממשפחות שאינן יכולות לשכור דירות חדשות בשל מחיריהן הגבוהים, והעובדה שכספי הסיוע בשכר דירה אינם מספיקים".
מלמד מבקש מראש הממשלה להורות על בדיקת נושא הסיוע בשכר הדירה ב-45 אחוז, וכן להרחיב את הקריטריונים, כדי שגם תושבים שנפגעו ממשבר הקורונה ייהנו מהסיוע.